Pengenalan
Aplikasi
sumber terbuka yang diperkenalkan dengan versi Joomla! 1.0 pada tahun 2005. Ia
bermula dengan asas aplikasi Mambo oleh syarikat Miro Corporation. Laman web
bagi Joomla! adalah di alamat web http://www.joomla.org dan versi semasa
Joomla! 1.5 yang tidak lagi menggunakan kod-kod Mambo. Versi akan datang
Joomla! 1.6 yang dibuat semula dari awal dengan ciri-ciri lebih canggih seperti
ciri pengawalan akses pengguna yang lebih fleksible. Joomla! adalah dikenali
sebagai sistem pengurus kandungan laman web (CMS), sistem ini memudahkan
pentadbir menguruskan laman web dan menjadikan laman web lebih dinamik dengan
boleh dibantu pengurusan kandungan oleh semua orang yang dijemput untuk menjadi
ahli.
Rajah 1 : Perisian Joomla!
Spesifikasi/Jenis Peralatan Yang Digunakan
Untuk menggunakan perisian Joomla perlulah
menggunakan laptop atau komputer yang telah menginstall perian tersebut bagi membolehkan penggunaannya
Cara
Pengendalian Peralatan Semasa Latihan
Semasa penggunaan perisian tersebut pastikan
kata laluan yang digunakan adalah selamat dan perlu sentiasa di bawah awasan
juruteknik komputer atau admin yang menguruskan perisian tersebut.
Proses
Kerja Yang Dilakukan
Langkah pertama : Untuk menggunakan perisian Joomla! ialah dengan
memasukkan User Name dan Password untuk Login ke dalam Administration
Login Laman Web Joomla!.
Rajah 2 : Masukkan User Name dan Password
Langkah kedua : Setelah selesai memasukkan maklumat akan
memaparkan banyak menu administration selepas
daftar masuk Laman Web Joomla! antaranya Site,
Menus, Content, Components, Extention, Tools dan Help. Setiap menu ada keggunaannya. Di sini klik pada menu compenents dan klik Contacts dan Contacts untuk membuat dan menambah nama
staf jabatan.
Rajah 3 : Menu administration
Rajah
4 : Klik pada Contacts dan contacts
Langkah ketiga: Selepas klik pada contacts akan paparkan seperti rajah 5. Selepas itu, untuk
memulakan tugasan iaitu memasukkan nama dan ketogori kakitangan perlulah klik
pada New
Rajah 5 : Hasil paparan menu Contacts
Rajah 6 : Klik New untuk memulakan tugasan
Langkah keempat : Selepas klik pada menu New akan memapar popup Add
User..
Rajah 7: Paparan Add User
Langkah kelima : Masukkan maklumat yang dikehendaki ke dalam
kolum-kolum yang telah disediakan. Antaranya kolum Name, posision title, contacts dan email. Pada Show Position perlu
klik Yes. Pada Category perlu klik pada kakitangan bahagian yang perlu. Jika
mempunyai gambar masukkan gambar dengan klik pada choose file.
Rajah 8 : Masukkan nama staf pada
ruang Name
Rajah 9 : Masukkan jawatan staf di
bahagian posisition title
Rajah 10 : Klik yes pada show position
Rajah 11 : Klik choose File untuk memasukkan gambar kakitangan dan klik mana-mana category
bahagian kakitangan bekerja
Langkah keenam : Selepas memasukkan semua maklumat yang diperlukan klik pada save & close.
Rajah 13 : Klik pada Save & Close
Langkah ketujuh : Setelah
selesai semuanya pergi ke portal rasmi jabatan dengan menaip laman web portal
rasmi tersebut http://pdtgerik.perak.gov.my/my/ untuk melihat hasilnya. Klik
pada Maklumat Korporat dan akhir sekali, klik pada direktori kakitangan.
Rajah 14 : Laman Web Pejabat
Daerah dan Tanah Hulu Perak, Gerik
Rajah 15 : Klik pada Maklumat
Korporat dan klik pada direktori kakitangan
Langkah terakhir : Selepas
keluar papar direktori kakitangan, pilih kategori bahagian khidmat pengurusan dan seterusnya dapat melihat maklumat kakitangan bahagian khidmat pengurusan di Pejabat Daerah
dan Tanah Hulu Perak, Gerik yang telah buat di Laman Web Joomla! tadi.
Rajah 16 : Inilah hasilnya
Komen dan Cadangan
Setiap laman web
mempunyai fungsi dan cara untuk mengUpdate
yang berbeza. Dengan menggunakan software
Joomla dapat memudahkan penggunaan admin untuk mengUpdate portal jabatan.
Kesimpulan
Pada kesimpulannya ialah anda perlu mahir
dalam bab penggunaa perisian Joomla ini. Perlu memahami fungsi-fungsinya yang
lebih mendalam. Oleh itu, ini hanya cara membuat laman web secara ringkas banyak
lagi yang perlu diplajari untuk menghasilkan laman web yang berkualiti.
No comments:
Post a Comment